Asociația Română de Factoring (ARF) previzionează pentru 2011 o creștere a pieței cu aproximativ 20 de procente, față de nivelul de aprox. 1,8 mld Euro atins în 2010. ”Evoluția pieței în ultimii ani arată că factoringul este un instrument util de finanțare și management al creanțelor derulate prin factoring pentru companii atât în vremuri de creștere economică, cât și în perioade de recesiune. Piața a crescut puternic până în 2008, a suferit o scădere în 2009, însă și-a revenit vertiginos în 2010, cu o creștere de 29 de procente față de anul precedent, a declarat Bogdan Roșu, președintele ARF.
ARF a fost înființată în luna aprilie din acest an de către zece bănci și IFN-uri, având ca scop principal promovarea ”factoringului” ca un instrument de finanțare complet, foarte accesibil și flexibil pentru companii, care asigură inclusiv managementul creanțelor derulate prin factoring, dar și elaborarea unui cod de etică și bune practici pe care să și-l asume toti jucătorii din piață. Instituțiile fondatoare ARF sunt BRD – Groupe Societe Generale S.A., ING Commercial Finance IFN S.A., BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ S.A., UNICREDIT TIRIAC BANK S.A., RAIFFEISEN BANK S.A., BANCA DE IMPORT EXPORT A ROMÂNIEI – EXIM BANK S.A., RBS Bank (Romania) S.A., Banca Transilvania S.A., IFN NEXT CAPITAL FINANCE S.A. și ROMFACTOR SRL.
”Ne-am propus câteva obiective foarte ambițioase în ceea ce privește promovarea factoringului în rândul companiilor, bazându-ne pe faptul că în acest an există potențial ca piața factoringului să ajungă la o pondere de aproximativ 2,2 procente din PIB. Suntem încă în urma altor țări din Europa Centrala și de Est, însă dezvoltarea pieței din ultima perioadă ne face să fim foarte optimiști. Pentru comparație, țări ca Polonia și Ungaria au ajuns cu piețele de factoring la aproximativ 5 și respectiv 3,5 procente din PIB. În Bulgaria ponderea factoringului în PIB a ajuns la 1,5, vecinii noștri atingând anul trecut cea mai mare creștere a pieței din regiune, de peste 60 de procente față de anul 2009. Asta arată că aceste țări au înțeles mai repede și apreciază flexibilitatea și accesibilitatea acestui produs care combină avantajele unei finanțări rapide bazate pe cesiunea de creanță, cu cele ale managementului creanțelor și acoperirii riscului de neplată a debitorilor cedați”, precizează Bogdan Roșu.
În ceea ce privește piața de factoring în România, aceasta și-a început dezvoltarea încă din 1993 prin divizii ale unor bănci existente în piață la acel moment. Din 2006 au început să apară în piață IFN-uri specializate care oferă acest produs, în prezent existând în piață 15 jucători.
Factoringul este o operațiune financiară care are la bază un contract încheiat între o parte (Furnizor) și o altă parte (Factor), în baza căruia Furnizorul cesionează Factorului creanțele rezultate din contracte de vânzare bunuri/prestari servicii, încheiate între Furnizor și partenerii săi (Debitori). Pe baza acestui contract, Factorul va finanța Furnizorul, prin plata în avans a creanțelor cesionate, ocupând-se ulterior, în nume propriu, de administrarea creanțelor cesionate și de colectarea lor.